Een nieuw jaar strekt zich voor ons uit. Een jaar dat ons ongetwijfeld uitdagingen gaat brengen, maar hopelijk nog veel meer kansen. Eerder al lieten we Mark Velthuijsen, technisch directeur bij Qics, en Daniël Aardoom, consultant bij Full Finance, aan het woord. Zij gaven ons een inkijkje in wat 2024 ons gaat brengen op het vlak van techniek in het algemeen en binnen zakelijke dienstverlening in het bijzonder. In dit blog vertelt Eddy Plasier, directeur bij Qics, wat we economisch gezien kunnen verwachten en waar we rekening mee moeten houden.
Economische vooruitzichten voor 2024
Voor 2024 verwachten verschillende bronnen, waaronder Rijksoverheid, op een bescheiden economische groei. Tegelijkertijd gaat die groei gepaard met inflatie, wat onvermijdelijk nog gaat leiden tot stijgende salarissen. Dat wordt versterkt door de aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt. Tel dit bij elkaar op en het is helder dat organisaties voor een flinke uitdaging staan. Het wordt steeds moeilijker om de juiste talenten te vinden, en als je ze dan vindt, zijn ze ook nog eens kostbaar. De meest voor de hand liggende oplossing is meer doen met dezelfde hoeveelheid mensen. Dat dwingt je om kritischer dan ooit naar je operationele efficiëntie te kijken, wat ook weer ruimte voor kansen biedt natuurlijk.
Klantverwachtingen en prijsstelling
Een andere belangrijke trend die zich aftekent, is de toenemende behoefte van klanten om duidelijkheid te hebben over wat zij kunnen verwachten. De stijgende operationele kosten zorgen ervoor dat we wegbewegen van het traditionele 'uurtje-factuurtje-model’ naar een meer ‘product- aanpak’. Dit zien we niet alleen in de accountancy, maar ook bij andere zakelijke dienstverleners.
Van op maat gemaakte oplossingen naar een herhaalbaar aanbod
Als je je als dienstverlener daarop wilt voorbereiden, is het goed je diensten te gaan verpakken als producten. Alleen zo maak je de verschuiving van op maat gemaakte oplossingen naar een herhaalbaar aanbod. Belangrijk is dat je dan ook goed nadenkt over prijsstelling, onderscheid en efficiëntie. Hoe kan je diensten zo snel en effectief mogelijk leveren? Alleen zo kun je het hoofd bieden aan de uitdagingen van schaars personeel, stijgende loonkosten en toenemende concurrentie.
Van diensten naar producten
Een volgende ontwikkeling die nog steeds gaande is, is dat meer en meer organisaties overstappen naar de cloud. Mark schreef het al in zijn blog: er is echt nog een aanzienlijke groep bedrijven die de overstap nog niet heeft gemaakt. Daarmee laat je een kans liggen. De sleutel tot snellere bedrijfsprocessen ligt in automatisering en standaardisatie.
Strategische integratie van automatisering
Deze verschuiving naar een meer geautomatiseerde en cloudgebaseerde bedrijfsvoering betekent ook dat je medewerkers nodig hebt die deze verandering kunnen ondersteunen en bevorderen. Vooral voor middelgrote tot grote ondernemingen is het belangrijk dat IT een kernonderdeel is van je bedrijfsstrategie. Het mag niet langer gezien worden als een aparte staffunctie – we hebben nog iemand op IT zitten die wat dingen regelt –, maar je hebt een strategisch denkende IT-professional nodig die een actieve rol speelt in het vormgeven van je aanbod.
Unieke economische situatie
Als ik het mag samenvatten, kun je stellen dat de economie momenteel niet zo sterk presteert. Er is sprake van een hoge inflatie en relatief lage groei, terwijl de werkloosheid extreem laag blijft en naar verwachting laag zal blijven. Dat is op zich een goed signaal natuurlijk, dat de economische situatie niet gepaard gaat met enorme ontslaggolven. Er is nog steeds een tekort aan mensen en de kansen op werk blijven voorlopig nog wel even bestaan. Het is nu een kwestie van deze periode van trage groei uitzingen en zorgen dat je er klaar voor bent als de economie straks weer aantrekt
Klaar voor 2024?
Ook bij Qics passen we ons aan de economische omstandigheden aan. Wij hebben alweer een aantal jaar geleden de stap gezet van maatwerkbouwer naar SaaS-leverancier. Tijdens die transformatie hebben we waardevolle inzichten opgedaan die we nu graag met onze klanten delen. We denken graag met je mee over hoe je sneller kunt factureren, effectief grip kunt houden op de projecten die je uitvoert, en hoe je ervoor kunt zorgen dat je gemiddelde uurtarief op peil blijft en hoe je daar strategisch op kunt sturen.
Wil je eens verder praten over hoe onze softwareoplossingen en diensten bijdragen aan een succesvol 2024? Neem dan gerust contact met ons op, we helpen je graag op weg.