Als softwareontwikkelbedrijf heb je enorm veel baat bij inzicht in je personele bezetting, je projecten en de competenties van je mensen. Als je een goed beeld hebt van deze drie sets van gegevens en je zet ze uit in de tijd, zie je precies waar de bottlenecks zitten. In dit blog vertelt Mark Velthuijsen, technisch directeur bij Qics, wat dit inzicht je brengt en hoe je dat kunt realiseren.
1. Inzicht in je personele bezetting
Als je inzicht hebt in je capaciteit maak je het een stuk makkelijker voor jezelf om je beloftes naar klanten toe waar te maken en om deadlines te halen. Immers, als je te weinig capaciteit hebt, wil je dat het liefst zo vroeg mogelijk aan zien komen. Op die manier kun je extra mensen aantrekken of andere maatregelen nemen. Voorzie je dat je met overcapaciteit te maken gaat krijgen, kun je op tijd aan de bel trekken bij je marketing- en salesmensen, zodat zij een stapje bij kunnen zetten om meer opdrachten binnen te halen.
2. Inzicht in lopende en aankomende projecten
Als je het inzicht in je personele bezetting kunt combineren met inzicht in je werkvoorraad, wordt het pas echt interessant. Je weet welke projecten er lopen en of ze uitlopen of misschien juist wel sneller gaan dan verwacht. Je weet ook welke projecten er in de salespijplijn zitten. Tenslotte heb je ook al zicht op welke projecten nog in de marketingpijplijn zitten. Als je weet wat je conversiepercentage ongeveer is, kun je ook berekenen wat er aankomt.
3. Inzicht in competenties
Daarnaast moet je natuurlijk precies weten welke mensen je in dienst hebt, welke competenties zij hebben en wat je van ze kunt verwachten qua technieken en senioriteit. Vergeet vooral ook niet rekening te houden met de niet-declarabele activiteiten, zoals support, studie en overleg. Je moet immers weten wat je kwijt bent aan indirecte uren, om te weten wie je voor welk aantal uren kunt inplannen.
Hoe helpt QicsMilestones hierbij?
Hoe actueler je gegevens, hoe beter. QicsMilestones helpt je daarbij. Je mensen, hun roosters en hun competenties heb je al ingevoerd voor het urenschrijven, net als de projecten die op dit moment lopen. Projecten die nog niet gestart zijn, kun je inplannen en aan laten sluiten op de actuele projecten, zodat je een totaaloverzicht krijgt in de tijd. Zodra je alle gegevens over projecten, planningen en realisaties op één plek hebt, kun je ook heel eenvoudig rapportages maken in bijvoorbeeld Power BI. Op die manier heb je een soort virtuele glazen bol in handen waarmee je een kijkje in de toekomst kan nemen.
Ook realtime inzicht in je capaciteit?
Wil je ook soepel met nieuwe software voor urenregistratie, facturatie, planning en projectmanagement aan de slag en in 'no time' je facturen versturen? Neem gerust contact met ons op, we helpen je graag op weg.