Het vierde kwartaal van het jaar is normaliter niet de drukste periode voor accountantskantoren. Maar dankzij het extra werk dat de tijdelijke NOW-maatregel met zich meebrengt, is dat voor veel kantoren dit jaar anders. Kunnen daardoor de automatiseringsplannen direct in de koelkast? Of is de overstap naar nieuwe software voor urenregistratie, facturatie, planning of projectmanagement nog goed te doen, zodat je straks efficiënter kan werken, zonder dat het te veel van je organisatie vraagt? Ron de Langen heeft tientallen accountantskantoren begeleid met de overstap en deelt in dit blog zijn ervaringen.
NOW-regeling
Om me heen hoor ik dat veel accountantskantoren dit jaar een nog drukker vierde kwartaal hebben dan gebruikelijk, veroorzaakt door de tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW). Veel werkgevers doen een beroep op hun accountants voor de vaststelling van de NOW. Bij sommige van deze kantoren bestaat wel een behoefte om over te stappen naar nieuwe software voor urenregistratie, facturatie, planning of projectmanagement, maar men maakt zich zorgen over de tijd die de medewerkers in de implementatie moeten steken.
Kies voor ‘best practices’
Inmiddels hebben we voor zoveel kantoren de urenregistratie en facturatie geoptimaliseerd, dat we met ‘best practices’ kunnen werken. Kantoren die bereid zijn om zich ‘over te geven’ aan deze best practices, kunnen sneller live met de software. Het toepassen van deze lessen heeft nog een ander voordeel: we kunnen garanderen dat je na het einde van een maand heel snel de facturen de deur uit kunt doen. Wil je nog live op 1 januari 2022? Maak dan gebruik van al het denkwerk van andere kantoren om tot een goede inrichting te komen. Met deze vijf tips is de kans groot dat ook jij snel live kunt gaan en direct na het einde van de maand je facturen kunt versturen.
1 januari niet heilig
Veel kantoren willen graag aan het begin van het nieuwe jaar starten met het in gebruik nemen van nieuwe software. Maar wist je dat 1 januari eigenlijk helemaal niet zo’n heilige datum is voor de livegang van een nieuw urenpakket? En dat er genoeg kantoren zijn waarbij we de implementatie gedurende het jaar doen? Je zou dus best nu kunnen starten met de implementatie en besluiten om pas 1 februari live te gaan, al naar gelang de voortgang van de implementatie.
Nieuwsgierig?
Overweeg je nieuwe software voor urenregistratie, facturatie, planning of projectmanagement? Zorg dan voor een goed begin van het keuzeproces. Met een gedegen pakketselectievragenlijst – een zogenaamde RFI – wordt in ieder geval de selectie een stuk makkelijker. Wij helpen je op weg met deze basis-RFI. Wil je gewoon eens verder praten? Neem dan gerust contact met ons op, we helpen je graag op weg.