Als je op zoek gaat naar nieuwe software voor urenregistratie en facturatie kun je kiezen voor een all-in-one-oplossing, of je kunt voor elk deelproces op zoek naar de best-of-breed-oplossing. Wat zijn de voor- en nadelen van beide? Ron de Langen, salesmanager bij Qics, vertelt het je in dit blog.
Voordelen all-in-one
Er zijn mensen die zweren bij een all-in-one-oplossing. Zij zien daarbij een drietal voordelen.
- Integratie
Bij een all-in-one-oplossing zijn alle functionaliteiten geïntegreerd: ‘Dat is lekker makkelijk.’
- Uniforme gebruikersinterface
Alle onderdelen van de oplossing zorgen voor een vergelijkbare gebruikerservaring: ‘Dat zorgt voor herkenbaarheid.’
- Alle data in één database
Een all-in-one-oplossing maakt gebruik van één enkele database: ‘Dat maakt het makkelijker inzicht te krijgen in managementinformatie.’
Nadeel all-in-one
Het grote nadeel van all-in-one-oplossingen is dat dergelijke oplossingen heel breed zijn, ze zijn overal een beetje goed in, maar blinken nergens echt in uit. Alles is een beetje middelmaat. Zie het als een rapport met allemaal vijfjes en zesjes. Je bent geslaagd, maar om te zeggen dat het een rapport is om heel trots op te zijn…
Voordelen best-of-breed
Kies je voor best-of breed, dan kies je voor elk deelproces de beste oplossing. Zo krijg je uiteindelijk de beste totaalervaring. Het levert je een rapport vol achten en negens op, met misschien zelfs een enkele tien. Een rapport om met recht trots op te zijn. Maar best-of-breed kent nog meer voordelen:
- Flexibiliteit
Een best-of-breed-oplossing biedt je meer flexibiliteit. Je kunt het immers precies zo instellen zoals jij dat wenst. Dat zorgt er weer voor dat je efficiënter en sneller kunt werken, dat het gebruiksgemak hoger is en dat daarmee ook de medewerkerstevredenheid stijgt.
- Gefaseerde implementatie
Omdat je voor elk deelproces een aparte oplossing kiest, kun je de software gefaseerd implementeren, in plaats van met een overweldigende big bang. Een gefaseerde ingebruikname leidt tot een hogere ROI.
- Geen vendor-lock-in
Als één van de oplossingen niet bevalt, kun je die ene specifieke oplossing vervangen zonder dat andere deelprocessen daar hinder van ondervinden. Je bent daarbij aan geen enkele leverancier gebonden.
Nadelen best-of-breed
De voordelen van all-in-one-oplossingen zou je kunnen zien als de nadelen van best-of-breed-oplossingen. Toch gaat die vlieger vandaag de dag niet helemaal meer op. Laten we ze eens langslopen.
- Geen integratie
Moderne best-of-breed-oplossingen zijn cloudoplossingen. Bij het ontwerpen van cloudsoftware staat de integratie met andere cloudapplicaties altijd centraal. De technieken om die integratie te bewerkstelligen zijn de afgelopen jaren steeds uitgebreider geworden, en daardoor is realtime- en tweeweg-integratie vandaag de dag heel normaal. Een set aan best-of-breed-oplossingen gedraagt zich daardoor als het ware als één oplossing.
- Verschillende gebruikersinterfaces
Moderne best-of-breed-oplossingen hebben een gebruikersinterface die is afgestemd op dat specifieke deelproces, waarbij concessies uit den boze zijn. Bovendien houden de meeste medewerkers zich maar met één of een paar van de deelprocessen bezig en zien dus zelden alle gebruikersinterfaces.
- Data verspreid over meerdere databases
Hedendaagse rapportagetools, zoals Microsoft Power BI, zijn prima in staat om managementinformatie uit meerdere bronnen samen te stellen.
Nieuwsgierig?
Overweeg je nieuwe software voor urenregistratie, facturatie, planning of projectmanagement? Kies dan vooral een oplossing die goed bij je past. Met een gedegen pakketselectievragenlijst – een zogenaamde RFI – wordt de selectie een stuk makkelijker. Wij helpen je op weg met deze basis-RFI. Wil je gewoon eens verder praten? Neem dan gerust contact met ons op, we helpen je graag op weg.